
 

Please reply to:  BRICUP, BM BRICUP, London WC1N3XX 

 

 

 

BBC Trust  
180 Great Portland Street,  
London W1W 5QZ       
 

25 January 2010 

 

Dear sir/madam 

 

We are writing in relation to an item that appeared on the BBC news website on 17 
December ‘Jewish man jeered at SOAS university debate’ (appendix 1). Along with 
many other people we contacted the BBC and a revised version appeared late the 
following day (appendix 2) While we were pleased that a revised version appeared, the 
BBC has never stated publically that the original version  contained many serious errors it 
continues to circulate on the Internet. Without a clear BBC disavowal it is far more 
difficult to challenge those who continue to misuse the original as evidence of BBC 
endorsement of patently false allegations.  

As joint organisers of the meeting we therefore ask the BBC to make a public statement 
that the original story contains multiple errors of fact and make unjustifiable claims and is 
a piece of journalism of which falls far short of their expected standards. This will enable 
us and the BBC to contest reproduction of the article or uncritical reference to it.  

In response to our initial complaint we received a reply from Hugh Berlyn, Editor, BBC 
News and Sports Interactive (see appendix 3). We contacted Mr Berlyn to express our 
continuing concerns (see appendix 4). However Mr Berlyn replied on 20 January only to 
say, “Thank you for your email. I have nothing further to add to me earlier response.” He 
gave us no further guidance on how to pursue our complaint. When we asked for details 
of the next step he directed us not to the trust not to the Editorial Complaints Unit at 
White City. Following advice from BBC Information we are writing to this address, we 
trust we are following the correct procedure to pursue our concerns. 

There are many points, some of which we detail below, at which the article falls short of 
normal journalistic standards, let alone the higher standards to which the BBC aspires. 
However central to our concern is the entirely false allegation of anti-Semitic barracking, 
instanced by the title of the piece; the statement ‘. . . a man being told he is "not 
welcome" after revealing his Jewish name’; and the claim ‘Upon revealing his name there 
are boos and shouts of "Jewish!"’ 

The words “not welcome” are at no point audible on the videotape and no indication by 
whom they were supposed to have been said. There is a certain amount of barracking 
when Mr Hoffman gave his name, this was not because his name is ‘Jewish’ but because 
Mr Hoffman is well known for attending meetings critical of Israel and attempting to use 



-2- 

the Q&A session to divert the meeting from its aim by asking, what many in the 
audiences feel are, questions irrelevant to the nature of the actions of the Israeli 
Government and its armed forces. Two of the speakers at the meeting, Steven Rose and 
Ronnie Kasrils are of Jewish origin as were many of the audience including he person 
who asked the question before Mr Hoffman’s – none of these people were heckled 
despite their origins. 

The shout of Jewish never occurred. We have been told that it was heard at 5’12” into the 
Q&A session. At that point Mr Hoffman had just asked ‘Why do you interrupt me?’ there 
was a response with the rhetorical question ‘Do you really want to know?’ The tape is not 
ambiguous on this and the journalist should not have believed the false account he was 
fed. 

It is on these false precepts that the rest of the article is based and these initial errors are 
compounded. 

1) Footage has emerged  

The use of this term suggests the video had been suppressed and dragged into the open. A 
full, filmed report with text commentary was made available on the web by organisers of 
the event immediately after it took place on December 4.   

This term is prejudicial and breach of guidelines on use of clear, precise language. 

 

2) Anti-racism campaigners called it "chilling". 

. . . . 

Raheem Kassam, of student anti-racism campaigners Student Rights, said: "The 
overpowering racist jeering as displayed by some audience members at the event is a 
stark and chilling revelation of what can happen when extremism is allowed to take root 
in universities.” 

Inaccurate, biased.  

This formulation accepts without question the self-definition of a single, source – 
Raheem Kassam, and who, it appears was not present at the meeting. A brief check on his 
website (www.studentrights.org.uk) shows it makes no pretentions to be an ‘anti-racism 
campaigning site’  

By relying on such a source the BBC associates the organisers and audience at the SOAS 
meeting with ‘extremism’ as defined by Kassam. The BBC does not adduce any evidence 
of ‘extremism’ beyond the assertion of its presence by Mr Kassam. 

This again is prejudicial and breach of guidelines on use of clear, precise language. 

3) Once boos have subsided the chairman of the debate, Tom Hickey, of the UCU, directs 
the speakers to "ignore" the question. 

Tom Hickey in fact calms the audience, ensures that Hoffman is free to read out his entire 
question and then notes that since it has nothing to do with the subject of the meeting 
neither the panellists nor the audience should respond.  

This assertion is inaccurate and prejudicial 



-3- 

4) Jewish man jeered at Soas university debate    

The event was not a SOAS university debate. It was a meeting organized by the SOAS 
Palestine Society and the British Committee for the Universities of Palestine to explore 
the contention that Israel’s policies towards the Palestinian people represent a form of 
apartheid segregation and discrimination deserving a campaign of boycott, divestment 
and sanctions inspired by the South African anti-apartheid struggle.  

It is worth noting that there is no such place as ‘Soas university’  SOAS (always 
capitalised) is a School of the University of London. 

The Case for Sanctions and Boycott [of the nation of Israel] 

This was not the title of the meeting. It was “Israel, the Palestinians and apartheid – the 
case for sanctions and boycott” 

These errors display the poor quality of even the most basis fact checking. 

5) The film shows Jonathan Hoffman ask why Soas university (sic) allowed a man 
condemned as an anti-semite by the South African Human Rights Commission 
(SAHR)(sic) to talk. 

Hoffman cites a ruling of the SAHRC (not SAHR as in the article) against South African 
trade union activist Bongani Masuku for ‘hate-speech’.  The use of the words  ‘a man 
condemned as an anti-Semite’ are not borne out by the SAHRC ruling, a ruling which as 
been strongly contested by SACTU on grounds of both process and substance. 

Inaccurate and a use of language inconsistent with BBC guidelines on use of clear, 
precise language. 

 

6) Mr Hoffman has described himself as "cross" after the "anti-Semitic" meeting. 

This implies that Hoffman had identified his treatment at the meeting as racist. In fact 
Jonathan Hoffman placed his own report of the December 4 meeting on his blog 
http://www.thejc.com/blogpost/antisemitic-meeting-soas on December 13 making no 
mention of any anti-Jewish jibes against him. He has since used Raheem Kassam’s 
allegations and made them his own. Prior to Kassam’s intervention Hoffman describes 
the meeting as “anti-Semitic” because of its anti-Israeli stance. He routinely condemns 
criticism of Israel as “anti-Semitic” and is well-known for doing so. This is why many 
members of the audience, including the Jews present, were hostile towards him.  

Uncritical reproduction of an inaccurate and prejudicial claim 

7) The spokesman refused to say whether the university condoned the appearance of Mr 
Masuku. 

The BBC questioning of the university spokesman focuses entirely on Hoffman and his 
hostile question about black South African trade unionist Bongani Masuku, ignoring the 
purpose and context of the meeting. Use of the words ‘refused’ and ‘condoned’ imply 
acceptance of the charges made by Kassam and Hoffman and suggest that the BBC 
regards the School as at fault.  



-4- 

Masuku’s organization, the Confederation of South African Trade Unions, is the first 
national trade union body to have supported the boycott of Israel because of its abuse of 
the Palestinian people. Masuku said at the meeting: “every one of us has a right to coexist 
with everyone else in peace and justice and dignity”. This clear expression of anti-racism 
reflected the tone of the whole meeting and was not reported by the BBC.  

It is not reported that Mr Masuku categorically denies accusations of racism. 

This assertion is inaccurate and prejudicial 

8) A spokesman for the London university said nobody broke hate speech rules 

At no point is there any suggestion, even in this inaccurate report, of ‘hate speech’. There 
was sneering and booing but this cannot be construed as hate speech; it was merely a sign 
of disagreement with what Mr Hoffman had to say. It is also misleading since the only 
context of hate speech refers to the SAHRC ruling, not to any incident during the event. 

Reporting the disclaimer by the School’s representative in this form is of the form of 
‘have you stopped beating your wife?’ 

Uncritical reproduction of an inaccurate and prejudicial claim 

9) Mr Hoffman and the university's Palestinian Society were unavailable for comment. 

Without speaking to Jonathan Hoffman, the BBC inserted into its story quotes from his 
blog which reflect his partisan view of the meeting.  

SOAS Palestinian Society was given less than an hour to produce a response to hostile 
questions about a meeting 13 days earlier – an impossible time scale for a voluntary 
student society on the last day of term. BRICUP, the co-organisers were not approached 
at all. One of the speakers at the meeting, Steven Rose, is a regular contributor to the 
BBC and his contact details are well known to the organisation, he also, was not 
approached for a comment. 

10) The incident follows recent rows about the appearance of controversial Islamist 
speakers at both Queen Mary, University of London, and University College London. 

There is no basis for citing unrelated incidents at other Colleges. There were no 
‘Islamists’ speakers at the meeting. This statement can only be seen as an attempt to link 
the meeting to other events that are popularly condemned. 

This statement is irrelevant and prejudicial 

There is no attempt to provide any context from the rest of the two-hour-long meeting 
attended by 300 people including many of Jewish origin. It consisted of a sober 
discussion of the hopeless situation of the Palestinian people since the state of Israel was 
founded in 1948 - made refugees in their hundreds of thousands, discriminated against 
within Israel, subject to an illegal occupation in the West Bank and East Jerusalem and 
victims of brutal aggression and siege in Gaza. The story made no reference at all to any 
of the issues discussed. 

Mr Berlyn’s comment ‘After publication it quickly became clear that there was more to 
what had happened in the meeting than was apparent from the video and Mr Hoffman's 
allegations’ is entirely inadequate. We have shown that any professional journalist, 



-5- 

following the most minimally correct procedures, would have been aware of the 
problematic nature of the version fed to him by Mr Kassam and would have identified Mr 
Kassam as highly partisan and that this account would need careful cross-checking. This 
was not a breaking news story with overwhelming time pressure; it referred to events two 
weeks previously and there was plenty of time for verification of the account. 

We expect the BBC to make a public statement about the errors in the original report and 
to exercise far greater care in future in retelling unsubstantiated allegations of anti-
Semitism. We are aware that claims of anti-Semitism are frequently made to delegitimise 
and marginalise criticism of Israel’s actions. We fear this not only means that abuses by 
Israel go unchallenged but also that real incidents of anti-Semitic abuse or violence are 
given less credence than they should. 

 

Mike Cushman     Elian Weizman 

 

 
for BRICUP      for SOAS Palestine Society 



-6- 

Appendix 1 Original story 

Jewish man jeered at Soas university debate  
Page last updated at 21:28 GMT, Thursday, 17 December 2009  

 
Footage has emerged of a man being told he is "not welcome" after revealing his Jewish 
name at a School of Oriental and African Studies debate on Palestine.  

The film shows Jonathan Hoffman ask why Soas university allowed a man condemned as 
an anti-Semite by the South African Human Rights Commission (SAHR) to talk.  

Upon revealing his name there are boos and shouts of "Jewish!" Anti-racism campaigners 
called it "chilling".  

A spokesman for the London university said nobody broke hate speech rules.  

The event, entitled The Case for Sanctions and Boycott [of the nation of Israel] was 
organised by the School of Oriental and African Studies' [Soas] Palestinian Society.  

They invited South African trade unionist Bongani Masuku to speak.  

The SAHR has condemned Mr Masuku for "hate speech", saying his comments "are of an 
extreme nature that imply the Jewish community are to be despised, scorned and 
ridiculed".  

The overpowering racist jeering as displayed by some audience members at the event is 
stark and chilling  

Raheem Kassam, Student Rights  

The film, posted on YouTube, shows Mr Hoffman ask: "Why does the University and 
College Union (UCU) invite somebody who practises hate speech?"  

Once boos have subsided the chairman of the debate, Tom Hickey, of the UCU, directs 
the speakers to "ignore" the question.  

Mr Hoffman has described himself as "cross" after the "anti-Semitic" meeting.  

The name Hoffman is of German-Jewish origin.  

Raheem Kassam, of student anti-racism campaigners Student Rights, said: "The 
overpowering racist jeering as displayed by some audience members at the event is a 
stark and chilling revelation of what can happen when extremism is allowed to take root 
in universities.  

"This man was first shouted down, then ignored by the event chair and panellists.  

"Why? From what we hear shouted when he is speaking, because he is, 'Jewish', and 'not 
welcome here'."  

'No law breach' 

A Soas University spokesman said: "Soas has strict guidelines against hate speech and 
incitement to violence at public events.  



-7- 

"Event chairs are authorised to stop proceedings if any speaker or audience member 
breaks the law or engages in speech or behaviour that violates that policy."  

He added: "From what is shown in the clip in question, that appears not to have been the 
case at this event."  

The spokesman refused to say whether the university condoned the appearance of Mr 
Masuku.  

Mr Hoffman and the university's Palestinian Society were unavailable for comment.  

Mr Masuku categorically denies accusations of racism.  

The incident follows recent rows about the appearance of controversial Islamist speakers 
at both Queen Mary, University of London, and University College London.  

 



-8- 

Appendix 2 revised version 

Row breaks out over university meeting 

Page last updated at 16:17 GMT, Friday, 18 December 2009 

A row has broken out over a meeting about Israel at a University of London college that 
one man described as "anti-Semitic". 

Jonathan Hoffman, vice-chairman of the Zionist Federation of Great Britain, made the 
claim in a blog relating to a meeting at the School of Oriental and African Studies. 

But others have insisted the meeting was fair and there were no anti-Semitic undertones. 
Other Jewish audience members spoke without being heckled. 

Mike Cushman, who was part of the audience, said: "It was an extremely serious and 
positive meeting. 

'Very sensitive' 

"The jeering was directed at Jonathan Hoffman because of his individual beliefs, not 
because of his religion. 

"It is worth noting many of the audience were of Jewish origin." 

Also in the audience was Naomi Wimborne Idressi. She said: "I am a Jew and I am very 
sensitive about anti-Semitism. There was no anti-Semitism at the meeting. 

"It was a meeting which was fervent about human rights. There was a lot of learned 
discussion." 

Mr Hoffman had criticised the appearance of South African trade unionist Bongani 
Masuku, who has been condemned for hate speech by the South African Human Rights 
Commission. 

In a blog, he described the event as an "anti-Semitic meeting" and wrote: "There were 
many anti-Semitic statements about Israel as an apartheid state." 

After viewing the footage of the meeting, which has been published on the internet, 
Raheem Kassam, of campaigners Student Rights, said the response to his question 
constituted racist jeering. 

'Strict guidelines' 

But Ms Wimborne Idressi said he was booed because he is a high-profile Zionist, well 
known for controversial views on the Palestinian territories. 

A Soas University spokesman said: "Soas has strict guidelines against hate speech and 
incitement to violence at public events. 

"Event chairs are authorised to stop proceedings if any speaker or audience member 
breaks the law or engages in speech or behaviour that violates that policy. 

"From what is shown in the clip in question, that appears not to have been the case at this 
event."  



-9- 

Appendix 3 

Initial reply from Mr Berlyn 

Sent: Mon 21/12/2009 12:33 

 

Dear Mr Cushman,  

 

Thank you for your feedback to BBC News Online.  

 

The background to the story about which you have complained is that the meeting at 
SOAS was highlighted to one of our journalists who was sent a video of the "incident", 
which was also reported on Mr Hoffman's blog. 

 

The journalist contacted the Board of Deputies of British Jews who confirmed that they 
were aware of what had happened…indeed there had been a report in the Jewish 
Chronicle. 

 

He also contacted the Zionist Federation and SOAS for comments. The SOAS press 
office confirmed that they were aware of the allegations of what had happened in the 
meeting.  

 

The reporter also contact the SOAS Palestine Society, informing them of the accusations 
and emailing them links to Mr Hoffman's blog and the video. The society told the 
reporter they could not comment. 

 

After publication it quickly became clear that there was more to what had happened in the 
meeting than was apparent from the video and Mr Hoffman's allegations. As soon as that 
became clear the story was amended to reflect the differing views of those who had been 
at the meeting. 

 

It is regrettable that the original story did not reflect a wider range of views and the 
journalist concerned has been made well aware of the requirement to do so in the future. 

 

n.b. Identical or very similar messages were received by other complainants 

 



-10- 

 

Appendix 4  

 

Hugo Berlyn 
Editor 
BBC News and Sports Interactive 

      31 December 2009 

 

Dear Mr Berlyn 

We have received your reply to our complaints about the BBC News online report of 18 
December of the meeting we, BRICUP and SOAS PalSoc, jointly organised in SOAS on 
4 December. Your reply answers none of the many and serious criticisms we each made 
of the report. 

At no time has anyone from the BBC contacted BRICUP about the meeting to ask for our 
comment and the request to SOAS PalSoc required an answer within 30 minutes – an 
impossible turnround time for a student society, especially out of term time. There was no 
need for such pre-emptory demands as this was not a breaking news story that had to be 
filed within tight deadlines. 

You refer to a report in the Jewish Chronicle, this is not a newspaper that neither is 
disinterested in this matter nor comes to it without a clearly articulated and public agenda. 
You also see the Board of Deputies and the Zionist Federation as interested parties but 
not the chair nor any of the speakers at the meeting. 

You refer in your reply to amending the article to take account of the differing views of 
what had happened at the meeting but not to amending the article in view of what was 
clearly audible on the video of the meeting, made available immediately after the meeting 
on the internet by the meeting organisers. 

As the BBC has not admitted publically that the first report contains glaring and serious 
errors, copies of that article are still circulating and being referred to as evidence of 
malfeasance by the organisers, causing serious harm and deflecting attention from the 
purpose of the meeting, Israel, the Palestinians and Apartheid: the case for boycott and 
sanctions – a purpose never referred to in either version of the story.  

We therefore request you revisit our original complaints and address the points we made 
in detail. We therefore ask the BBC to make a public statement that the original story 
contains multiple errors of fact and make unjustifiable claims and is a piece of journalism 
of which falls far short of their expected standards. So that reproduction of the article or 
uncritical reference to it can be contested by ourselves and the BBC. 

 


	Complaint to BBC Trust
	Appendix 1 Original story
	Appendix 2 revised version
	Appendix 3Initial reply from Mr Berlyn
	Appendix 4 response to Mr Berlyn

